Logopeda - Karolina Twardowska-Kovacs

W ramach opieki specjalistycznej, w przedszkolu „Elfiki” dostępne jest wsparcie logopedy.

Pracuję w oparciu o zróżnicowane metody, dostosowuję je do bazowych umiejętności dziecka. Podczas terapii logopedycznej dzieci uczą się programowania określonego paradygmatu wypowiedzi, właściwej prozodii i odpowiedniego, sytuacyjnego konstruowania wypowiedzi. Celem jest rozwój mowy i myślenia dziecka, z uwzględnieniem korekty potencjalnych zaburzeń mowy, w szczególności: dyslalii, nosowania, rerania, seplenienia.

Oczywiście każda terapia jest inna. Ile dzieci – tyle metod, pomysłów i celów. Osiągnięcie jednak tych samych celów logopedycznych w stosunku do różnych dzieci, wymaga często zupełnie odmiennych metod pracy. Z tego też powodu, nasz gabinet logopedyczny jest doskonale wyposażony. Pracuję w oparciu o najnowsze metody i materiały logopedyczne, ponieważ czasy, gdy logopeda pracował z wykorzystaniem kilku książek – w mojej ocenie – minęły bezpowrotnie.

Podczas terapii dzieci mają do dyspozycji atrakcyjne oprogramowania logopedyczne, tablety dotykowe, klocki sensoryczne, gry edukacyjne. Ćwiczenia artykulatorów wspomagane są kolorowymi, pachnącymi, słodkimi szpatułkami z miniaturkami zwierząt. Po zakończonej sesji, dzieci otrzymują materiał do utrwalenia w domu. Rodzice mają możliwość cyklicznych bezpłatnych spotkań z logopedą i omówienia postępów dziecka.

 

Jako logopeda i mama wierzę, że słowa mają moc. Odzwierciedlają intencję, budują myśl i relacje społeczne. Właśnie to chcę zapewnić moim podopiecznym.  

Pedagog specjalny -Ewa Ferenc-Mróz, Sandra Stołowska

Pedagog    specjalny    w    Publicznym     Przedszkolu     Elfiki     pełni     role     wspierające
i    wspomagające.    Rozpoznaje    przyczyny    niepowodzeń   edukacyjnych   i   trudności
w  funkcjonowaniu  dziecka  w  grupie  przedszkolnej.  Tworzy   program   terapeutyczny
z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określa obszary i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Wraz z zespołem nauczycieli i specjalistów dokonuje Oceny Poziomu Funkcjonowania wychowanka i opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, równocześnie koordynując realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Zajęcia terapeutyczne z dzieckiem wymagającym wsparcia związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, pamięci, usprawnieniem koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji  przestrzennej,  sprawności  manualnej,  a  także  z  rozwojem   emocjonalnym
i motywacyjnym.

Zadaniem pedagoga specjalnego jest wspomaganie dziecka podczas zajęć w grupie, bazując na jego mocnych stronach, jednocześnie kompensując słabsze, a także współorganizowanie procesu kształcenia oraz dostosowanie metod i form pracy w taki sposób, aby umożliwić dziecku najpełniejszy rozwój i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.

 

 

 

 

Psycholog - Aleksandra Maksimów-Gil

Zajęcia z psychologiem koncentrują się na pracy z dzieckiem w zakresie wzmacniania samokontroli oraz radzenia sobie z emocjami zarówno negatywnymi, jak i pozytywnymi. Świadome operowanie własnymi emocjami oraz adekwatne reagowanie wobec stawianych dziecku wymagań stanowi także pole do pracy psychologicznej. Wraz z pracą nad rozwojem sfery emocjonalnej, uczymy dzieci reguł życia społecznego i dostosowywania się do określonych warunków środowiskowych wraz z jednoczesnym poszanowaniem indywidualizmu naszych dzieci. Dbanie o granice swoje i drugiego człowieka to również priorytet w pracy psychologicznej. Zajęcia z psychologiem mają również na celu wzmacnianie koncentracji dziecka, budzenie motywacji do podejmowania działania oraz utrzymywanie uwagi na już podjętej aktywności.

Wszelkie działania psychologiczne ukierunkowane są zatem na wykorzystanie potencjału i na wzmacnianie samooceny naszych dzieci, czego konsekwencją jest dobre samopoczucie dziecka i chęć współistnienia w świecie społecznym, w tym również w grupie rówieśniczej. Skupiamy się także na redukowaniu deficytów w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej tak, by rozwój dzieci przebiegał harmonijnie.

 

Terapeuta SI - Joanna Świderska, Karolina Twardowska-Kovacs

Integracja sensoryczna to proces przetwarzania i łączenia informacji płynących ze zmysłów. Szczególną rolę odgrywają w nim zmysł dotyku, równowaga i czucie głębokie.

 

Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania i reagowania na informacje dostarczane z otoczenia i własnego ciała. Gdy wszystko działa dobrze, dziecko sprawnie się porusza, odbiera bodźce z zewnątrz i zachowuje się odpowiednio do sytuacji.

 

Terapia integracji sensorycznej adresowana jest przede wszystkim dla przedszkolaków, a jej efekty są bardzo korzystne dla rozwoju i funkcjonowania dziecka w codziennej rzeczywistości.

 

 

Terapeuta Ręki - Magdalena Subocz, Alicja Kubów

Terapia ręki w naszym małym gabinecie "Las Rąk" jest przede wszystkim zawsze ważnym spotkaniem dziecka i terapeuty. Wiąże się ono bowiem z indywidualnym podejściem do każdego z podopiecznych. Ćwiczymy tutaj nasze ręce, ciało i wnętrze. Jesteśmy spokojni niczym drzewa, które do wzrostu potrzebują ciepłego słowa niczym promieni słońca (elementy uważności), uwagi mądrego ogrodnika (elementy hortiterapii), właściwego gruntu (terapia ręki podzielona na trzy stadia), powiewu wiatru (elementy logorytmiki). Wszystko to znajdziecie tutaj, tuż pod schodami.

 

 

Trener gimnastyki korekcyjnej - Sandra Stołowska

Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń, w której ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Zastosowane ćwiczenia mają bowiem doprowadzić do korekcji postawy ciała.

 

Do głównych zadań gimnastyki korekcyjnej zalicza się:

- opanowanie umiejętności skorygowania wady oraz utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach życia codziennego, bez udziału świadomości

- rozciągnięcie przykurczonych grup mięśni i wzmocnienie osłabionych

- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała

- wyrabianie wytrwałości postularnej

- wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń prowadzących do wad postawy